Gramatyka nie musi być trudna i nudna

O tym, że gramatyka wcale nie musi być trudna i nudna, przekonali się uczniowie klasy VB, którzy 8 stycznia wzięli udział w nietypowej lekcji języka polskiego.


Rytualne bębny, grzechotki, talerze, cymbałki i trójkąty zainteresowały wszystkich uczniów. Po wysłuchaniu afrykańskich rytmów i rozpoznaniu instrumentów, których dźwięki piątoklasiści mogli usłyszeć; uczniowie wcielili się w rolę wspólnoty plemiennej, która w Gramafryce rozpoczęła rytuał oddawania czci odmiennym i nieodmiennym częściom mowy. Najpierw uczniowie zapoznali się z wierszem Witolda Gawdzika ?Rymowane części mowy same wejdą ci do głowy?, a następnie wystukiwali na instrumentach rytm i głośno wypowiadali treść utworu. Każdej zwrotce towarzyszył dźwięk innego instrumentu.

Zadaniem uczniów było nie tylko granie, ale też zapamiętanie jak największej ilości wyrazów. Następnie wybrany za pomocą patyczka uczeń losował fiszkę, na której znajdował się występujący w wierszu Gawdzika wyraz, określał część mowy i zapisywał na tablicy w odpowiednim miejscu schematu. Poprawna odpowiedź nagrodzona była plusem, a później oceną bardzo dobrą. I w ten oto sposób części mowy same ?weszły? nam do głowy.

 

Za tydzień uczniowie wykażą piękną recytacją wiersza.

Kto? co? – o rzeczownik pytaj:
uczeń, Stach, gramofon, płyta.

Jaki? Który? – żółty, słodki.
Czyj? – państwowy – to przymiotnik.

Ja, ty, jakiś, nigdzie ,wielu 
– to zaimki przyjacielu!

Liczebniku – właź w nasz wierszyk!
Ile? -jeden. Który (z kolei)? – pierwszy.

Co ktoś robi? Co się dzieje? 
Czasowniki : śpiewa, dnieje.

Jak? Gdzie? Kiedy? – To przysłówek:
ładnie, blisko, dziś – dość słówek.

Znajdź przyimki przy imionach:
z Jankiem, w Stachu, do Szymona.
Spójnik spaja doskonale
słowa, zdania : i, lecz, ale.
Wykrzykniku, jeśli wola,
wykrzyczże się : hej! hop! hola!
Wreszcie partykuły te:
li, czy, no, że, niech, by, nie.

 

Witold Gawdzik Rymowane części mowy same wejdą ci do głowy

Author: admin