Dzisiaj mądrze razem w domu… czyli kwarantanna z przedszkolakiem


  • Czytajmy na głos! Dwadzieścia minut dziennie, CODZIENNIE! Jeśli dziecko są zainteresowane, warto oczywiście czytać dłużej. Możemy nadal korzystać z PIERWSZEJ KSIĄŻKI MOJEGO DZIECKA lub znaleźć jakiś inny tytuł – na przykład na Złotej Liście książek polecanych przez Fundację  Cała Polska Czyta Dzieciom w odpowiedniej kategorii wiekowej. Zawsze starajmy się rozmawiać z dzieckiem o przeczytanych lekturach postaciach, problemach.
  • Zabawa w asystenta kuchennego Możemy zaangażować nasze dziecko do pomocy w kuchni, uważając, by wykonywało tylko bezpieczne czynności i w bezpiecznym miejscu. Ma to być wspaniała zabawa, przy której dużo rozmawiamy i objaśniamy. Pozwólmy dziecku samodzielnie wykonać jakąś prostą potrawę – i koniecznie pochwalmy jego dzieło!
  • Budujmy więzi:
  • Korzystajmy z każdej okazji, by przytulić, pogłaskać czy pocałować nasze dziecko. Jak najczęściej patrzmy mu przyjaźnie w oczy. Poświęcajmy niepodzielną, pozytywną uwagę. Bądźmy ich życiowymi przewodnikami. Niech zbiorniki emocjonalne naszych dzieci będą zawsze wypełnione naszą bezwarunkową miłością rodziców!
  • Dzwonimy do Babci/Dziadka/Cioci – zapytajmy o zdrowie, o to jak spędzają czas, opowiedzmy o naszych zajęciach, zabawach i lekturach. Możemy przeczytać im coś przez telefon, poprosić o przeczytanie lub opowiedzenie historii, wreszcie zasugerować wspólne słuchanie książki na odległość – w formie audiobooka, radiowego słuchowiska czy też    w wykonaniu Taty albo Mamy.
  • Dzwońmy do znajomych dzieci i zaprośmy je do wspólnych zajęć przez Skype’a lub głośnomówiący telefon – odgadywania zagadek, do słuchania, czytania, wspólnej zabawy słowem np: zabaw w wymyślanie wyrazów na daną literę. Można się bawić w kalambury, odgadywanie tytułów książek lub imion opisywanych czy pokazywanych bohaterów.

Materiały przygotowane na podstawie:  O wychowaniu, czyli mądrze razem  w domu Fundacji CPCD.

  • W zdrowym ciele zdrowy duch! Codziennie przynajmniej 10 minut rano i 10 minut wieczorem gimnastykujmy się razem z dziećmi, możliwie przy otwartym oknie. Niech gimnastyka stanie się naszą codzienną miłą rutyną. Warto do niej dołączyć zabawne hasła i okrzyki.
  • Śpiewajmy razem i jeśli mamy instrumenty i potrafimy robić z nich właściwy użytek – grajmy razem lub wystukujmy rytm. Uwaga – nie zakłócajmy jednak zbyt długo i zbyt późno wieczorem spokoju sąsiadom! Jeśli nie mamy instrumentów, możemy je łatwo zrobić: przygotujmy szklane naczynia (szklanki, butelki kieliszki) i napełnijmy je wodą do różnych wysokości. Lekko uderzajmy je pałeczką lub łyżką – wspaniale będzie słuchać, jak różne wydają dźwięki. Zachęcamy do zapoznania się z pomysłami na wspólne granie i śpiewanie z dzieckiem przygotowane przez Fundację „Muzyka jest dla wszystkich”.
  • Zabawa w służbę higieniczno-porządkową:
  • Robimy porządki w zabawkach, np. przecieramy samochodziki i klocki wilgotną szmatką z płynem odkażającym, odkurzamy półki itp., jednocześnie bawiąc się poszczególnymi zabawkami, żeby czynności te nie były dla dzieci nudne.
  • Dajemy punkty za dokładne umycie rąk, odstawienie po zjedzeniu swoich talerzy i sztućców na blat przy zlewie, za zaniesienie brudnych rzeczy do kosza przy pralce, za pościelenie swojego łóżka. Pół punktu można stracić za: dotykanie twarzy, ust, oczu, a szczególnie za wkładanie palców do buzi. Niech to jednak nie będzie ostry reżim, raczej częste przypominanie przypominanie o potrzebie higieny i wyrabianie nawyku, który przyda się też po kwarantannie.
  • Uczmy – poprzez wielokrotne przypominanie – pozostawiania po sobie toalety w stanie czystym. Małe dzieci powinny zgłaszać dorosłym problemy z czystością tych urządzeń i pomieszczeń. Uczmy też zamykania drzwi po wyjściu z toalety i koniecznego mycia rąk po skorzystaniu z niej.

Author: admin