Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 5  im. gen. Wł. Sikorskiegow Łukowie

Wprowadzenie

Standardy Ochrony Małoletnich zostają wprowadzone w Szkole Podstawowej nr 5 im. gen. Wł. Sikorskiego w Łukowie jako zasady dotyczące zabezpieczenia dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania, czy przemocy. Przyjmując standardy szkoła dba o to, by nie narażać dzieci na ryzyko krzywdzenia. Wprowadzone procedury pozwolą odpowiednio zareagować w przypadku obaw o dobro dziecka. Dokument Standardy Ochrony Małoletnich został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. poz. 1606). Standardy Ochrony Małoletnich są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw.

W konstruowaniu Standardów Ochrony Małoletnich przyjęto następujące założenia:

–     w szkole nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich,

–     wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy w szkole lub przemocy domowej,

–     podejmowane w szkole postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka, praw ucznia określonych w statucie szkoły oraz bezpieczeństwa danych osobowych,

–     małoletni  wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,

–     małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych  i czynią to mając świadomość skuteczności podejmowanych  w szkole działań,

–     rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

Ponadto przyjęto, że:

–     prowadzone w szkole postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich jest zorganizowane w sposób  zapewniający im skuteczną ochronę,

–    w szkole prowadzona jest systematyczna edukacja wszystkich pracowników 

z zakresu ochrony uczniów przed krzywdzeniem, a w szczególności:

a)    rozpoznawania symptomów krzywdzenia uczniów,

b)   procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia,

a także posiadania informacji o krzywdzeniu  ucznia,

c)   dokumentowania podejmowanych działań związanych z ochroną małoletnich,

d)    znajomości praw dziecka, praw człowieka i praw ucznia oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych osobowych,

e)    odpowiedzialności prawnej za zdrowie i życie powierzonych opiece małoletnich,

f)              procedury „Niebieskiej Karty”,

g)    bezpieczeństwa relacji całego personelu z uczniami, uwzględniającą wiedzę o zachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach z uczniem.

2.     W szkole prowadzi się systematyczną diagnozę czynników ryzyka  i czynników chroniących poczucia bezpieczeństwa uczniów, a w szczególności w obszarach:

a)    relacji między nauczycielami i uczniami,

b)   relacji między uczniami,

c)    poczucia bezpieczeństwa psychofizycznego, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych.

Wśród rodziców i uczniów szkoły prowadzi się systematyczną diagnozę dotyczącą bezpieczeństwa dzieci w Internecie, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska cyberprzemocy

–     działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

Objaśnienie terminów

Dziecko, małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.

Personel – każdy pracownik instytucji bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.

Rodzic/ opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.

Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom i młodzieży lub działająca na rzecz dzieci lub uczniów.

Dyrektor – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej szkoły jest uprawniony do podejmowania decyzji.

Zgoda rodzica/ opiekuna ucznia – oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/ opiekunów ucznia. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami ucznia konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem uczniów w internecie.

Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

Dane osobowe ucznia to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.

ROZDZIAŁ I

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w szkole ( w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym załącznik nr 1)

  1. W szkole zatrudnia się personel po wcześniejszej weryfikacji w Krajowym Rejestrze Karnym, Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,   a w przypadku stanowisk pedagogicznych dodatkowo w Centralnym RejestrzeOrzeczeń Dyscyplinarnych. W przypadku zatrudnienia obcokrajowców personel weryfikuje osobę w rejestrach karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych poprzez oświadczenia o niekaralności.

Zasady bezpiecznej rekrutacji w Szkole Podstawowej nr 5  w Łukowie

1. Dyrektor, przed zatrudnieniem pracownika w szkole, weryfikuje kwalifikacje kandydata/ kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez szkołę, takich jak Konwencja o prawach dziecka i Konwencja  praw człowieka.

 2.Dyrektor szkoły dba o to, by osoby przez niego zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/ stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z uczniami w szkole oraz były dla nich bezpieczne.

3.  Dyrektor szkoły może poprosić kandydata/ kandydatkę o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Nie podanie tych danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia.

Uwaga! Przed dopuszczeniem osoby zatrudnionej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi szkoła jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnioną w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym– Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu szkoły.

4.  Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.

5.  Od kandydata/ kandydatki – osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie – dyrektor szkoły pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.

6.  Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/ kandydatka zobowiązani są złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie byli prawomocnie skazani w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w Kodeksie karnym w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano wobec nich innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścili się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem.

7.  Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/ -a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

8.  Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnionej na stanowisku nauczyciela zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.

Uwaga! Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje

m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.

9.  W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego dyrektor Szkoły uzyskuje od kandydata/ kandydatki oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.

ROZDZIAŁ II

Zasady bezpiecznych relacji personel –  uczeń oraz uczeń -uczeń

 

            Zasady bezpiecznych relacji personel – nieletni oraz nieletni – nieletni

 w Szkole Podstawowej nr 5 im. gen. Wł. Sikorskiego  w Łukowie

Zasady bezpiecznych relacji personelu z nieletnimi w Szkole obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad pracownicy potwierdzają podpisaniem oświadczenia.

Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

1.   Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a personelem szkoły jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji  i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.        

2.   Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich uprawnień i kompetencji.                                                                   

3.   Personel traktuje wszystkich uczniów  sprawiedliwie. Pracownicy nie dzielą ich  i nie dyskryminują, szanują  prawo innych uczniów do  odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Personel posiada wiedzę na temat różnorodności kulturowej uczniów.

4.   Każdy pracownik Szkoły jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami w Szkole i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec nieletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.

I.Komunikacja z dziećmi i młodzieżą (małoletnimi)

a)   w komunikacji z małoletnimi w szkole pracownik zobowiązany jest do:                                    zachowania cierpliwości i szacunku, wykazania zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszania zwierzeń na siłę

b)   reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.

c)   szanować prawo małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić ucznia, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z uczniem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,

d)     nie zostawianie uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje wynikają z jego działania

II.        Działania realizowane z małoletnim

1.   Pracownikowi zabrania się:

a)   nawiązywania z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej

b)   zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania małoletniego oraz podnoszenia głosu na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa ucznia lub innych uczniów,

c)   ujawniania informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów; obejmuje to wizerunek ucznia, informacje o jego/ jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej

d)   utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków uczniów, jeśli dyrekcja szkoły nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/ opiekunów oraz samych małoletnich,

e)   proponowania małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,

f)    przyjmowania pieniędzy, prezentów od małoletnich, od rodziców/ opiekunów uczniów,

g)   wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub jego rodziców/ opiekunów, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych; nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.

2.   Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie uczniem przez pracownika lub pracownikiem przez ucznia, muszą być raportowane dyrektorowi szkoły. Jeśli pracownik jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

III.Kontakt fizyczny z małoletnim                                                                  

Zakaz stosowania przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, w tym  nawiązywania relacji o charakterze seksualnym!

1.   Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby ucznia w danym momencie, uwzględnia jego wiek, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego małoletniego może być nieodpowiednie wobec innego.

2.   Pracownik zobowiązany jest:

a)   kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując iodnotowując reakcję ucznia, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie,

b)   być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,

c)   zachować szczególną ostrożność wobec ucznia, który doświadczył nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że będzie on dążył do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo, i pomóc uczniowi zrozumieć znaczenie osobistych granic.

3.   Pracownikowi zabrania się:

a)   bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej małoletniego
w jakikolwiek inny sposób,

b)   dotykania ucznia w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,

c)   angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z uczniem czy brutalne zabawy fizyczne.

4.   W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec ucznia pracownik zobowiązany jest unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z nim. W każdej czynności pielęgnacyjnej i higienicznej, związanej z pomaganiem uczniowi w ubieraniu się i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu czy korzystaniu z toalety, pracownikowi powinna asystować druga osoba zatrudniona w Szkole. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad uczniami należą do obowiązków pracownika – zostanie on przeszkolony w tym kierunku.

5.   Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z uczniem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

6.   Kontakt fizyczny z nieletnim musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek
z wyżej opisanych zachowań i/ lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub uczniów, zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną (np.nauczyciela, dyrektora) i/ lub postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

IV.Kontakty z małoletnim poza godzinami pracy

1.   Obowiązuje zasada, że kontakt z uczniami uczęszczającymi do szkoły powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

2.   Pracownikowi zabrania się zapraszania małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z uczniami poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e- mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

3.   Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z uczniami i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e- mail, telefon służbowy, dziennik elektroniczny).

4.   Jeśli zachodzi konieczność spotkania z uczniami poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora szkoły, a rodzice/ opiekunowie uczniów muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

5.   Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie i rodzice/ opiekunowie uczniów są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczniów, ich rodziców oraz opiekunów.

V.Bezpieczeństwo on-line

1.   Pracownik powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego  z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać uczniów/ uczennice, obserwowania określonych osób/ stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, to również uczniowie i ich rodzice/ opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.

2.   Pracownik zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektronicznew trakcie lekcji oraz wyłączyć na terenie szkoły funkcjonalność bluetooth.

3.   Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

VI.Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi, a  w szczególności działania niedozwolone

•        Uczniowie mają prawo do życia i przebywania  w bezpiecznym środowisku,  także  w szkole. Nauczyciele i personel szkolny chronią uczniów i zapewniają im bezpieczeństwo.

•        Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych  w statucie szkoły.

•        Uczniowie szanują  prawo innych uczniów do  odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie  naruszają  praw innych uczniów – nikogo  nie dyskryminują  ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.

•        Zachowanie  i postępowanie uczniów wobec kolegów/ innych osób nie  narusza ich poczucia godności/wartości osobistej.  Uczniowie  są zobowiązani do respektowania  praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek,  ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu  i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.

•        Kontakty  między uczniami cechuje  zachowanie  przez nich  wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

•        Uczniowie budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą. Akceptują i szanują siebie nawzajem.

•        Uczniowie okazują  zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek  i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.

•       Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród uczniów  nigdy nie może być  przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Uczniowie nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej  i psychicznej agresji i przemocy wobec innych uczniów.  

•        Jeśli uczeń jest świadkiem stosowania przez innego ucznia/uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią oraz szuka pomocy dla ofiary u  osoby dorosłej.

•        Wszyscy uczniowie znają obowiązujące w szkole procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych uczniów, gdzie i do kogo  dorosłego mogą się w szkole zwrócić  o pomoc.

•        Jeśli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

Niedozwolone zachowania małoletnich

a) agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:

  •   bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;
  •   wymuszenia;
  •   napastowanie seksualne;
  •   nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
  •   fizyczne zaczepki;
  •   zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
  •   rzucanie w kogoś przedmiotami;
  • obelgi, wyzwiska;
  •  wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;
  •  bezpośrednie obrażanie ofiary;
  •  plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary
  •  groźby;
  • wulgaryzmy;
  • poniżanie;
  • wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie
  • pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu);
  • wulgarne gesty;
  • śledzenie/szpiegowanie;
  • obraźliwe SMSy, MMSy, Snapy itp.
  • wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania;
  • telefony i   e-maile zawierające   groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające);
  •  niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary; straszenie;
  •  szantażowanie.

•        Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w szkole lub klasie, np. rzucanie przedmiotami, przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie szkoły.

•        Nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela opuszczanie sali lekcyjnej lub chodzenie po klasie, wagarowanie, wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły w trakcie przerwy lub lekcji.

•    Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych i zabaw organizowanych w szkole, celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.

•        Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych i przerw międzylekcyjnych, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie, itp.

•        Uleganie nałogom, np. palenie papierosów i e-papierosów, picie alkoholu, picie napojów energetycznych.

•        Rozprowadzanie i stosowanie narkotyków, środków odurzających, leków itp.

•        Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w szkole lub poza nią.

•        Używanie wulgaryzmów w szkole i poza nią.

•        Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej.

•        Kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej.

•        Wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów.

•        Wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne.

•        Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami, udział w bójce.

•      Szykanowanie uczniów lub innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego
i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.

•        Niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów.

•  Znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie).

•       Aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów, wulgaryzmy, kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób w szkole.

•     Fotografowanie, filmowanie, nagrywanie dźwięków ze zdarzeń z udziałem innych uczniów/ osób bez ich zgody oraz upublicznianie tych materiałów bez zgody obecnych na nich osób.

•      Stosowanie wobec innych uczniów/innych osób różnych form cyberprzemocy.

Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osobę małoletnią, czyli taką, która nie ukończyła 18. roku życia (przemoc rówieśnicza)

Gdy podejrzewasz, że małoletni:

1)doświadcza ze strony innego małoletniego przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu

(Uwaga! Oznacza to spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie, a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.), wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:

zadbaj o bezpieczeństwo małoletniego i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,

przeprowadź rozmowę z rodzicami/ opiekunami uczniów uwikłanych w przemoc,

równolegle powiadom najbliższy sąd rodzinny lub policję, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

(Uwaga! Zawiadomienie można zaadresować do najbliższej jednostki. W zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, dane ucznia i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie – opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie możesz też złożyć anonimowo, ale podanie przez Ciebie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.).

2)doświadcza ze strony innego małoletniego jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):

zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
przeprowadź rozmowę osobno z rodzicami ucznia krzywdzącego i krzywdzonego oraz opracuj działania naprawcze,
w przypadku powtarzającej się przemocy powiadom lokalny sąd rodzinny, wysyłając

wniosek o wgląd w sytuację rodziny

(Uwaga! Wniosek należy złożyć na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ucznia. We wniosku podaj wszystkie znane Ci dane ucznia, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców, oraz wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy – opisz, co niepokojącego dzieje się w rodzinie, co zaobserwowałeś/-aś).

Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia  przez rodzica lub opiekuna

Gdy podejrzewasz, że małoletni:

1)   doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu

(Uwaga! Oznacza to spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie, a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.), wykorzystania seksualnego lub/ i zagrożone jest jego życie:

zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od rodzica/ opiekuna podejrzanego o krzywdzenie,

zawiadom policję pod nr 112 lub 997

(Uwaga! W rozmowie z konsultantem podaj swoje dane osobowe, dane ucznia, dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie.).

2)   jest pokrzywdzony innymi typami przestępstw:

poinformuj na piśmie policję lub prokuraturę, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

(Uwaga! Zawiadomienie możesz zaadresować do najbliższej jednostki. W zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, dane ucznia i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie – opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie można też złożyć anonimowo, ale podanie przez Ciebie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.).

3)   doświadcza zaniedbania lub rodzic/ opiekun ucznia jest niewydolny wychowawczo (np. małoletni chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej):

zadbaj o bezpieczeństwo ucznia,
porozmawiaj z rodzicem/ opiekunem,
powiadom o możliwości wsparcia psychologicznego i/lub materialnego,
w przypadku braku współpracy rodzica/ opiekuna powiadom właściwy ośrodek

pomocy społecznej.

4)   doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):

zadbaj o bezpieczeństwo ucznia,

przeprowadź rozmowę z rodzicem/ opiekunem podejrzanym o krzywdzenie,

ROZDZIAŁ III

Zasady reagowania w Szkole na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia

[Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego]

l. Pracownicy szkoły lub pozostały personel zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu.

2. Zgodnie z art. 304§ 2  Kodeksu postępowania karnego instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.

3. Pracownika szkoły lub pozostały personel powinny zwrócić uwagę przykładowo następujące zachowania:

  1. dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości, zadrapania itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić;
  2. podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp. dziecko często je zmienia;
  3. pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach uwzględniających ćwiczenia fizyczne;
  4. dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;
  5. dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;

f)      dziecko boi się rodzica lub opiekuna;

  • dziecko boi się powrotu do domu;
  • dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone;
  • dziecko reaguje agresją, jego zachowanie jest niewspółmierne do bodźca, ma problemy  z regulacją emocji, które trudno wyjaśnić stanem zdrowia lub okolicznościami;
  • dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
  • dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok określonych osób;
  • nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania małoletniego.

4. Rozpoznawanie krzywdzenia dziecka może odbywać się poprzez:

  1. ujawnienie przez dziecko przemocy domowej
  2. informacje od osoby, która była bezpośrednim świadkiem przemocy domowej
  3. analizę objawów krzywdzenia występujących u dziecka
  4. ocenę stopnia ryzyka wystąpienia przemocy domowej w danej rodzinie

Fakt ujawnienia przemocy nie wymaga uwiarygodnienia ze strony pracownika, a wymaga zareagowania

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego w środowisku domowym

1. Każdy pracownik szkoły, który dowie się, poweźmie informacje lub zaobserwuje u dziecka symptomy krzywdzenia, jest zobowiązany zareagować – jeśli to konieczne, udzielić pierwszej pomocy.

2. W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły lub pozostały personel podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik lub pozostały personel ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji osobie odpowiedzialnej za realizację Standardów Ochrony Małoletnich w szkole oraz sporządzić notatkę służbową (załącznik nr 2).

3. Pracownik pedagogiczny szkoły, który powziął informację o krzywdzeniu małoletniego

 przeprowadza z nim rozmowę, jeśli jest taka możliwość w obecności drugiego pracownika pedagogicznego (w miarę możliwości w obecności psychologa bądź pedagoga szkolnego).

4. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownik szkoły ma obowiązek wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała lub rozważyć inną formę pomocy przedmedycznej.

5. Cel i zasady przeprowadzenia rozmowy o której mowa w punkcie 3:

Rozmowa ma na celu ustalenie podstawowych faktów (miejsce zdarzenia, opis zdarzenia, obecność członków środowiska domowego, świadkowie zdarzenia, częstotliwość, podjęte działania) oraz wsparcie emocjonalne małoletniego. Rozmowa odbywa się w odpowiednich warunkach, to znaczy w miejscu zapewniającym małoletniemu poczucie bezpieczeństwa oraz prywatności. Rozmowa odbywa się
w oparciu o zasady poszanowania małoletniego. Podczas rozmowy małoletni zostaje zapewniony
o słuszności ujawnienia faktu doświadczania krzywdzenia oraz zostaje poinformowany, że nawet bardzo bliska osoba nie ma prawa go krzywdzić.

Osoby przeprowadzające rozmowę koncentrują się na kontakcie z małoletnim wysłuchują, co małoletni ma do powiedzenia, są uważni na pozawerbalne przejawy uczuć małoletniego zażenowanie, skrępowanie, wstyd, lęk, przerażenie, itp., pomagając małoletniemu poradzić sobie z nimi.

Organizuje się spotkanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. W spotkaniu powinno uczestniczyć przynajmniej 2 pracowników pedagogicznych: psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny lub wychowawca klasy, do której uczęszcza małoletni.

W trakcie rozmowy pracownicy dokonują oceny sytuacji, odwołują się do wspólnego celu, jakim jest dobro małoletniego, dokonują opisu problemu i szkód jakie ponosi małoletni. Przedstawiają rodzicom lub opiekunom prawnym ocenę sytuacji oraz informują, że krzywdzenie małoletnich jest zabronione prawnie i wymaga reakcji przez szkołę.

W trakcie rozmowy rodzice lub opiekunowie prawni małoletniego zostają poinformowani o dostępnych możliwościach objęcia ich środowiska domowego wsparciem oraz o obowiązku zgłoszenia przez szkołę podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (w zależności od oceny sytuacji i skorelowanej z nią interwencją: policja, prokuratura, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej — wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”). Przebieg rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 2).

Po przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, dyrektor szkoły informuje odpowiednie instytucje.

W  sytuacjach wątpliwych kierujemy sprawę do kompetentnych instytucji.

Psycholog wraz z innymi specjalistami pracującymi w szkole opracowuje plan pomocy małoletniemu. Plan pomocy zawiera przede wszystkim:

  1. działania podjęte przez szkołę w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa;
  2. formy pomocy małoletniemu, które zostały zapewnione przez szkołę oraz przy współpracy z innymi instytucjami;
  3. skierowanie małoletniego do innych podmiotów, działających na rzecz wsparcia dzieci krzywdzonych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

6. Plan pomocy jest przedstawiany rodzicom lub opiekunom prawnym małoletniego z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

7. Plan pomocy uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kwestionariusz  diagnostyczny oceny ryzyka stosowania przemocy domowej wobec małoletniego (nie powinien być przekazywany dziecku lub rodzicom)

LISTA A

INFORMACJA OD DZIECKA LUB OSOBY, KTÓRA BYŁA BEZPOŚREDNIM ŚWIADKIEM PRZEMOCY

A.1. Ktoś w domu bije dziecko, popycha, szarpie, potrząsa, przytrzymuje, rzuca w nie przedmiotem, itp. —————————————————————————————–  

A.2. Ktoś w domu używa wobec dziecka wulgarnych słów, obraża, poniża, straszy, szantażuje, izoluje w sposób ciągły i nieuzasadniony od kontaktu z innymi osobami, np. z rodziny lub z rówieśnikami, itp. —————————————————————————————–  

A.3. Opiekunowie nie zaspokajają podstawowych potrzeb dziecka, takich jak: przynależności, bezpieczeństwa, pożywienia, snu, leczenia, rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, pomimo  wcześniejszej pracy  z opiekunami w tym zakresie. ————————————————————————–  

A.4. Ktoś w domu narusza sferę seksualną dziecka, tj.: dotyka intymnych części ciała, namawia na dotykanie intymnych części ciała osoby dorosłej, zmusza do kontaktu seksualnego, podejmuje kontakty seksualne z inną osobą w obecności dziecka, prezentuje pornografię lub zmusza do tworzenia treści pornograficznych z udziałem dziecka, itp. ————————–  

A.5. Dziecko ma ślady przemocy fizycznej lub zaniedbania (opis A.10. i A.11.). ————–

A.6. Dziecko mówi, że boi się wrócić do domu ze względu na zagrożenie przemocą w rodzinie

(wobec siebie   lub innych członków rodziny). —————————————————— 

A.7. Dziecko mówi, że chce odebrać sobie życie ze względu na zagrożenie przemocą w rodzinie. —————————————————————————————————- 

A.8. Dziecko jest świadkiem przemocy w rodzinie (wobec rodzica, rodzeństwa lub innej osoby mieszkającej w jego domu). —————————————————————————– 

OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI DOTYCZĄCA RODZICA:

A.9. Rodzic zachował się agresywnie (słownie lub fizycznie) wobec dziecka na terenie placówki oświatowej lub w miejscu publicznym, np. popchnął, szarpnął, uderzył, poniżył, itp. —————————-  

OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI OŚWIATOWEJ DOTYCZĄCA DZIECKA:

A.10. Dziecko ma widoczne ślady przemocy fizycznej, np.:  uszkodzenia ciała, siniaki, zadrapania, obrzęki, oparzenia, obrażenia ciała świeże i/lub w różnych stadiach gojenia się, rany na ciele, itp. ——————————————————————————————  

A.11. Dziecko ma widoczne ślady zaniedbania, np.:  brak dbałości o higienę ciała, nieadekwatność ubioru do pory roku, wieku, itp. Występują zaburzenia, opóźnienia rozwojowe, problemy emocjonalne, niepełnosprawność, a dziecko nie otrzymuje potrzebnej pomocy, np.: opieki lekarskiej, zabiegów medycznych, terapii, wsparcia, itp. Sytuacja ta występuje pomimo i/lub wsparcia emocjonalnego ze strony rodziców lub innych osób z rodziny. ——————————————————————-  

LISTA B

OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI OŚWIATOWEJ DOTYCZĄCA DZIECKA:

B.1. Dziecko odtwarza doświadczaną przemoc – w relacjach rówieśniczych (lub zabawie), identyfikuje się z rolą ofiary i/lub sprawcy. ———————————————————– 

B.2. Dziecko reaguje nieadekwatnie do sytuacji powstałej w placówce, np.: lękiem, izolacją, autoagresją, agresją itp. ———————————————————————————- 

B.3. Dziecko zachowuje się autodestrukcyjnie, np.: bije, szczypie się, nacina sobie skórę, itp. lub występują zachowania ryzykowne dziecka, np.: ucieczki z domu, używanie substancji zmieniających świadomość, ryzykowne kontakty, itp. ———————————————-   B.4. Dziecko boi się powrotu do domu i/lub reaguje lękiem lub innymi trudnymi emocjami na kontakt z rodzicem/rodzicami i/lub na sytuację powrotu do domu. ——————————- 

B.5. Dziecko często opuszcza zajęcia (dotyczy dzieci objętych obowiązkiem szkolnym) lub bez uzasadnionego powodu jest nieobecne bezpośrednio po rozmowach z rodzicami lub działaniach interwencyjnych placówki. ——————————————————————————   INFORMACJE DOTYCZĄCE RODZICÓW:

B.6. Postawa i zachowanie rodziców zagraża dobru, rozwojowi i bezpieczeństwu dziecka. – 

B.7. Rodzice nie współpracują z placówką przy udzielaniu wsparcia dziecku. —————– 

B.8. Dziecko rozdzielone z rodzicami na skutek emigracji lub innej sytuacji losowej, pozostające bez opieki osoby dorosłej. —————————————————————- 

B.9. Na terenie placówki rodzic jest pod wpływem środków zmieniających świadomość, np. alkoholu,  narkotyków itp. ——————————————————————————————- 

B.10. Którekolwiek dziecko z rodziny z powodu przemocy lub zaniedbania wymagało umieszczenia w pieczy zastępczej. ——————————————————————— 

LISTA C

OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI OŚWIATOWEJ LUB INFORMACJA OD OSÓB BĘDĄCYCH W KONTAKCIE Z DZIECKIEM I RODZICAMI:

C.1. Karalność rodzica za przemoc lub przemoc w rodzinie. ————————————–   C.2. Wcześniejsze podejrzenie dotyczące przemocy wobec dziecka lub przemocy w rodzinie albo obecne podejrzenie przemocy w rodzinie dziecka. ——————————————– 

C.3. Rodzic nadużywający środków zmieniających świadomość – np.: alkoholu, narkotyków,

leków, itp. ————————————————————————————————– 

C.4. Poważne problemy zdrowotne, emocjonalne, choroba psychiczna wśród osób

zamieszkujących z dzieckiem. —————————————— 

C.5. Rozwód, separacja rodziców, konflikt w rodzinie lub inna sytuacja kryzysowa. ——— 

C.6. Dziecko o szczególnych wymaganiach wychowawczych, edukacyjnych i występuje 1 lub więcej spośród: problemy emocjonalne, problemy społeczne, zaburzenie rozwojowe,

niepełnosprawność. ————————————————————————————— 

C.7. Niskie kompetencje wychowawcze rodziców, niewydolność wychowawcza lub brak zainteresowania rodziców rozwojem dziecka. ——————————————————- 

C.8. Matka i/lub ojciec byli poniżej 18 r.ż.  w chwili narodzin dziecka. ————————- 

C.9. Ubóstwo i wynikające z tego stanu problemy rodziców. ————————————- 

ALGORYTM POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA PRZEMOCY W RODZINIE WOBEC DZIECKA

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu rodzinnego oraz wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”

1. W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa wobec małoletniego lub dobro dziecka jest zagrożone :

dyrektor szkoły składa zawiadomienie na policję i/lub do prokuratury i/lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, centrum usług społecznych/ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz “Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego (realizując obowiązek wynikający z art. 304  §2  Kodeks postępowania karnego.

  • W sytuacji złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego informuje się równolegle o tym fakcie rodziców bądź opiekunów prawnych małoletniego.
  • Dyrektor szkoły podejmując decyzję dotyczącą złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego, kieruje się przede wszystkim dobrem małoletniego.

Wszczynanie procedury „Niebieska Karta”

 1. Realizacja procedury „Niebieska Karta” odbywa się w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”.

2.  Procedura postępowania „Niebieska Karta” obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Szkole Podstawowej nr 5 w Łukowie.

3.      Nadzór nad stosowaniem procedury sprawuje dyrektor szkoły.

5.      Dyrektor szkoły udziela wsparcia i pomocy osobom bezpośrednio zaangażowanym w proces pomocy ofierze przemocy domowej, w tym prawnej i organizacyjnej.

6.      Koordynatorem pomocy dziecku krzywdzonemu jest zespół w składzie: wychowawca klasy, pedagog szkolny lub pedagog specjalny, psycholog szkolny.

7.      Zasadą udzielania pomocy dziecku krzywdzonemu przez placówkę jest interdyscyplinarna współpraca zespołowa ograniczona do osób pracujących z dzieckiem.

8.      Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” następuje z chwilą wypełnienia formularza Karty – „A” (zał. nr3) w przypadku powzięcia, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec małoletnich lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez małoletniego, członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy domowej.

9.     Do wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” nie jest wymagana zgoda osoby doznającej przemocy.

10.      Do wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” nie jest wymagany uprzedni kontakt  z osobą stosującą przemoc domową ani obecność tej osoby w czasie wypełniania kwestionariusza.

11. Pedagog szkolny, psycholog szkolny i pedagog specjalny wszczynający  procedurę

„Niebieskiej Karty” ma prawo wykorzystać informacje ze wstępnej rozmowy z małoletnim.

12.      Rozmowę z osobą, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą  domową, przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi  i poszanowanie godności tej osoby oraz zapewniających jej bezpieczeństwo.

Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej wobec dziecka, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.

Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej (w rozumieniu art. 115§11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny lub pełnoletniej osoby wskazanej przez małoletniego – czyli np. dziadków, pradziadków, rodzeństwa).  

13.      Żaden z formularzy „Niebieska Karta” nie wymaga podpisu osoby podejrzanej o doznawanie czy stosowanie przemocy domowej.

14.      Po wypełnieniu karty – „A”, osoba dotknięta przemocą domową – rodzic, opiekun prawny lub faktyczny, osoba, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy domowej otrzymuje wypełniony formularz Karty – B (zał. nr 4).  

15.      Formularz „B” jest dokumentem dla osób pokrzywdzonych, zawierającym definicję przemocy, praw człowieka, informację o miejscach, gdzie można uzyskać pomoc. 

16.   Formularza „B” nie przekazuje się osobie podejrzanej o stosowanie przemocy domowej.

17.  Wypełniony formularz – „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni od wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego, w którego skład obligatoryjnie wchodzą przedstawiciele: jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia. Kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta — A” pozostawia się u wszczynającego procedurę.

18.  Osoba upoważnioną do przekazania formularza jest pedagog szkolny/ psycholog.

19.  Wypełnienie formularza „A” nie zwalnia z obowiązku podjęcia działań interwencyjnych zapewniających bezpieczeństwo osobie doznającej przemocy.

20. Działania z udziałem małoletnich osób doznających przemocy domowej przeprowadza się, w miarę możliwości, w obecności psychologa.

21. Pracownik pedagogiczny szkoły może zostać wytypowany przez dyrektora szkoły do pracy
w grupie diagnostyczno-pomocowej, która została powołana przez zespół interdyscyplinarny. Zgodnie z § 9 ust. 3 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, wytypowane osoby, nie mogą odmówić udziału w pracach tychże grup. Rola i zadania pracownika szkoły powołanego w skład grupy diagnostyczno-pomocowej, działającej na rzecz przeciwdziałania przemocy w środowisku domowym małoletniego, zostają określone przez członków tejże grupy i wynikają z ustalonego planu pomocy małoletniemu. Pracownik szkoły jest zobowiązany współdziałać z wszystkimi członkami grupy diagnostyczno-pomocowej w ramach współpracy interdyscyplinarnej służb.

21.      Druki i formularze „Niebieskiej Karty – A” i „Niebieskiej Karty – B” znajdują się w sekretariacie szkoły.

22.      Upoważnione osoby do przyjmowania zgłoszeń związanych z krzywdzeniem oraz wglądu w dokumentację wszczętych procedur „Niebieskie Karty” są zobowiązane do zachowania poufności  informacji i danych osobowych umieszczanych w dokumentach.

23.  Dokumentację związaną z wszczętymi procedurami „Niebieskiej Karty” przechowuje psycholog szkolny.

Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osoby trzecie (np. wolontariuszy, pracowników Szkoły oraz inne osoby, które mają kontakt                                z małoletnimi)

Gdy podejrzewasz, że małoletni:

1)   doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/ i zagrożone jest jego życie

(Uwaga! Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie, a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.):

zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,

zawiadom policję pod nr 112 lub 997

(Uwaga! W rozmowie z konsultantem podaj swoje dane osobowe, dane ucznia, dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie.).

2)   jest pokrzywdzony innymi typami przestępstw:

zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,

poinformuj dyrektora do którego należy zawiadomienie organów ścigania o możliwości popełnienia przestępstwa

3)   doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie):

zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
 zakończ współpracę/ rozwiąż umowę z osobą krzywdzącą ucznia.   4)doświadcza innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):  
zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
przeprowadź rozmowę dyscyplinującą, a w przypadku braku poprawy zakończ współpracę.

ROZDZIAŁ IV

Zasady ochrony wizerunku uczniów i ich danych osobowych

1.         Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. We wszystkich działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów i dzieci.

2.         Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów uczniów i dzieci, dokumentowaniu działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo ucznia /dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.

 3.        Rodzice/opiekunowie dzieci decydują, czy wizerunek ich dzieci zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.

4.         Zgoda rodziców/opiekunów na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

5.         Dbamy o bezpieczeństwo wizerunku dzieci poprzez:

a.         prośbę o pisemną zgodę rodziców/opiekunów przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania, z udzieleniem szczegółowych wyjaśnień

b.         udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online,

c.         unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko imienia,

d.         rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku, dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez szkołę  i przedszkole)

6.         Zmniejszamy ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie następujących zasad:

a.         wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,

b.      zdjęcia/nagrania dzieci koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w możliwości przedstawiają dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby,

c.         wszystkie podejrzenia i  dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci są zgłaszane  osobie odpowiedzialnej za przestrzeganie STANDARDÓW w SZKOLE,  jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i danych osobowych , następnie osoba przekazuje dyrekcji.

7.         W sytuacjach, w których szkoła /przedszkole rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

a.   w przypadku rejestracji wydarzenia zleconej osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) dbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:

·          zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,

·          zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,

·         niedopuszczanie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika  szkoły,przedszkola,

·          informowanie rodziców/opiekunów oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia, i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

8.         W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie przedszkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

a.       wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci przez ich rodziców/opiekunów,

b.         zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie dzieci wyrażą na to zgodę,

10.   Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoby, którzy chcą zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji szkoły.

11.   W powyższej sytuacji upewniamy się wcześniej, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, zobowiązani są udostępnić dyrektorowi szkoły:

a.         informacje o imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,

b.         uzasadnienie potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacje, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,

c.         podpisaną deklarację o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

13.      Personel szkoły /przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

14. W celu realizacji materiału medialnego, dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń szkoły /przedszkola dla potrzeb nagrania. Podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie dzieci.

17.      Szkoła / przedszkole przechowuje materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny
z prawem i bezpieczny dla dzieci:

a.        nie ma zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci,

b.        jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do szkoły.

ROZDZIAŁ V

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

1) Szkoła, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie  dla  ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje  i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią:

  1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, personelowi  oraz uczniom podczas zajęć i poza nimi;
  2. Szkoła korzysta z Bezpiecznego Internetu OSE.
  3. Rozwiązywanie organizacyjne na poziomie szkoły funkcjonuje na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  4. Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych podczas zajęć lekcyjnych służy wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym.
  5. Uczeń obsługuje sprzęt komputerowy zgodnie z zaleceniami nauczyciela, z obowiązującym regulaminem pracowni informatycznej.

2) Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w szkole jest dyrektor szkoły.

Do obowiązków dyrektora należy:

  1. Zabezpieczenie sieci internetowej szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego oprogramowania lub aktualnych certyfikatów OSE.
  2. Aktualizowanie oprogramowania lub certyfikatów w miarę potrzeb,
  3. Monitorowanie czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści ( narkotyki, przemoc, pornografia, hazard).

3) W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.

4) Wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi szkoły informację na temat poczynionych ustaleń. Dyrektor szkoły aranżuje dla małoletniego rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat bezpieczeństwa w Internecie.

5) Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy z psychologiem lub pedagogiem uzyska informacje, że małoletni jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w danym dokumencie.

6) Na terenie szkoły dostęp ucznia do Internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach lekcyjnych z dostępem do komputera.

7) Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych podczas zajęć lekcyjnych służy wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym.

Na terenie szkoły zakazuje się uczniom filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na jakichkolwiek nośnikach cyfrowych.

8. W szczególnych przypadkach nagrywanie zajęć edukacyjnych oraz utrwalanie ich w jakikolwiek sposób możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły lub nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne.

10. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu lub innych urządzeń jest możliwe jedynie za wyraźną zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.

5) Zasady postępowania w przypadku naruszenia zasad korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.

1. W przypadku naruszenia przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych na terenie szkoły, wychowawca klasy odnotowuje zaistniałą sytuację w e-dzienniku jako uwagę negatywną, która ma wpływ na ocenę z zachowania zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania.

2. W przypadku gdy sytuacja powtarza się, wychowawca niezwłocznie informuje o tym fakcie rodziców lub opiekunów ucznia i wspólnie z pedagogiem szkolnym oraz opiekunami ustala plan dalszego postępowania.

6) Zasady ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

 Pod pojęciem „treści szkodliwe i zagrożenia z sieci” rozumiane są:

1. Treści szkodliwe, niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków;

2.Treści stwarzające niebezpieczeństwo werbunku uczniów do organizacji nielegalnych i terrorystycznych;

3.Różne formy cyberprzemocy, np. nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.

7) Podstawowe działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści szkodliwych i zagrożeń z sieci:

1. Monitorowanie działania sieci,

2. Edukacja medialna – dostarczanie uczniom wiedzy i umiejętności dotyczących posługiwania się technologią komunikacyjną, prowadzenie działań profilaktycznych propagujących zasady bezpiecznego korzystania z sieci oraz uświadamiających zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych.

3. Prowadzenie systematycznych działań wychowawczych (integracja zespołu klasowego, budowanie dobrych relacji pomiędzy uczniami, wprowadzanie norm grupowych; uczenie uczniów odróżniania dobra od zła);

4. Włączenie rodziców uczniów w działania szkoły na rzecz zapobiegania cyberprzemocy – poinformowanie ich o polityce szkoły w zakresie reagowania na cyberprzemoc; edukacja na temat cyberprzemocy i zagrożeń z sieci: warsztaty, szkolenia dla rodziców, udostępnianie materiałów i publikacji, w tym polecanie i wskazywanie sposobów instalowania ochrony rodzicielskiej;

5. Podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy lub ujawnienie niebezpiecznych treści, która obejmuje:

a) ustalenie okoliczności zdarzenia;

b) zabezpieczenie dowodów;

c) poinformowanie o sytuacji opiekunów uczniów będących uczestnikami zdarzenia;

d) objęcie pomocą poszkodowanego ucznia;

e) podjęcie działań wobec agresorów, w tym zastosowanie środków dyscyplinujących zgodnie ze Statutem Szkoły i rodzajem przewinienia;

f) powiadomienie policji, gdy sprawa jest poważna, zostało złamane prawo lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana;

g) jeśli mimo zastosowanych działań, niepożądane zachowania nadal mają miejsce, przekazanie informacji do sądu rodzinnego z podejrzeniem demoralizacji małoletniego.

ROZDZIAŁ VI

Monitorowanie i ewaluacja

  1. Dyrektor szkoły odpowiada za realizację Standardów Ochrony Małoletnich w jednostce.
  2. Dyrektor szkoły wyznacza osobę koordynującą realizację Standardów Ochrony Małoletnich. Osoba ta jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w standardach.
  3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza wśród pracowników Szkoły, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia standardów.

4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi szkoły.

5. Dyrektor Szkoły na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, uczniom i ich rodzicom/ opiekunom.

Rozdział VII

Przepisy końcowe

1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich rodziców/ opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie szkoły lub poprzez przesłanie tekstu standardów pracownikom i rodzicom uczniów drogą elektroniczną, lub poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły oraz wywieszenie w wersji skróconej – przeznaczonej dla małoletnich.

 

Załącznik nr 1

Przykładowy wzór oświadczenia.

………………………………………………………

(miejscowość i data)

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem

Ja, ……………………………………………………, posiadający/ -a numer PESEL …………………………………………, oświadczam, że nie byłem/ -am skazany/ -a za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Ponadto oświadczam, że zapoznałem/ -am się z zasadami ochrony uczniów obowiązującymi w Szkole Podstawowej nr ……… im. …………………………………………………… w

……………………………………… i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

……………………………………………………

(podpis)

Załącznik nr 2

WZÓR

NOTATKA SŁUŻBOWA DOTYCZĄCA PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA

Imię i nazwisko dziecka:

……………………………………………………………………………………………………………

Miejsce zdarzenia:

……………………………………………………………………………………………………………

Opis zdarzenia:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Obecność członków środowiska domowego:

……………………………………………………………………………………………………………

Świadkowie:

……………………………………………………………………………………………………………

Częstotliwość zdarzenia:

……………………………………………………………………………………………………………

Data i podpis osoby zgłaszającej                                         Data i podpis dyrektora szkoły

Załącznik nr 3

do „Procedury Niebieskiej karty”

……………………………………….                     

(miejscowość, data)                         

……………………………………………….

……………………………………………….  

nazwa i adres podmiotu, w którym  jest

zatrudniona osoba wypełniająca  formularz

„Niebieska Karta – A”

„NIEBIESKA KARTA – A”

W związku z powzięciem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia przez świadka przemocy domowej ustala się, co następuje:

I.           DANE OSOBY/OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ 

DaneOsoba 1 doznająca przemocy domoweOsoba 2 doznająca przemocy domoweOsoba 3 doznająca przemocy domowe
Małoletni (Tak/Nie)1)   
Imię i nazwisko   
Imiona rodziców   
Wiek   
PESEL2)   
Nazwa i adres miejsca pracy/ nazwa i adres placówki oświatowej do której uczęszcza małoletni   
Adres miejsca zamieszkania:  
Kod pocztowy   
Miejscowość   
Gmina   
Województwo   
Ulica   
Nr domu / nr lokalu   
Telefon lub adres email   
Adres miejsca pobytu (jeśli jest inny niż adres zamieszkania):
Kod pocztowy   
Miejscowość   
Gmina   
Województwo   
Ulica   
Nr domu / nr lokalu   
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osoba stosująca przemoc domową (zona, była żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść) 1)
    

Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierająca Tabelę I

II.         LICZBA MAŁOLETNICH W ŚRODOWISKU DOMOWYM, W KTÓRYM PODEJRZEWA SIĘ STOSOWANIE PRZEMOCY DOMOWEJ ……………

III.  DANE OSOBY/OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ

Dane Osoba 1 stosująca przemoc domowąOsoba 2 stosująca przemoc domową
Imię i nazwisko   
Imiona rodziców   
Wiek   
PESEL2)   
Adres miejsca zamieszkania:   
Kod pocztowy   
Miejscowość   
Gmina   
Województwo  
Ulica   
Nr domu/nr lokalu  
Telefon lub adres e-mail  
Adres miejsca pobytu (jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania): 
Kod pocztowy  
Miejscowość  
Gmina  
Województwo  
Ulica   
Nr domu/nr lokalu  
Sytuacja zawodowa, w tym nazwa i                 adres miejsca pracy  
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osobą doznającą przemocy domowej: (np. żona, była żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść)1)
   

IV.  CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ ZACHOWYWAŁA SIĘ W

NASTĘPUJĄCY SPOSÓB    (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

    Osoby/formy przemocy domowejOsoba 1 stosująca przemocOsoba 2 stosująca przemoc
wobec Osoby 1 doznającej przemocywobec Osoby 2 doznającej  przemocywobec Osoby 3 doznającej przemocywobec Osoby 1 doznającej przemocywobec Osoby 2 doznającej  przemocywobec Osoby 3 doznającej  przemocy
Przemoc fizyczna3)bicie,             szarpanie,             kopanie, duszenie,             popychanie, obezwładnianie i inne (wymień jakie)        
Przemoc psychiczna3) izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie,   grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne (wymień jakie)      
Przemoc seksualna3) zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne (wymień jakie)      
Przemoc ekonomiczna3) niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek,      
niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych oraz ich sprzedawanie i inne (wymień jakie)      
Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej3)wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają, i inne (wymień jakie)      
Inne3)zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych,demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne (wymień jakie)       

V.        CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ ODNIOSŁA USZKODZENIA

CIAŁA? (TAK/NIE)1)

Osoba 1 doznająca przemocyOsoba 2 doznająca przemocyOsoba 3 doznająca przemocy
   

Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę V      

VI.  CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM BYŁA W PRZESZŁOŚCI REALIZOWANA

PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY”? (kiedy?……………. gdzie?………………….)

        tak                     nie               nie ustalono

VII.   CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM AKTUALNIE JEST REALIZOWANA PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY”?

         tak                 nie                nie ustalono

VIII. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ POSIADA BROŃ PALNĄ?              tak                  nie                nie ustalono

IX.  CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ CZUJE SIĘ BEZPIECZNIE?

(TAK/NIE)1)

Osoba 1 doznająca przemocyOsoba 2 doznająca przemocyOsoba 3 doznająca przemocy
   

Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę IX     

X.        ŚWIADKOWIE STOSOWANIA PRZEMOCY DOMOWEJ

       ustalono – wypełnij tabelę                 nie ustalono

Dane          Świadek 1Świadek 2Świadek 3
Imię i nazwisko          
Wiek          
Adres miejsca                       zamieszkania:
Kod pocztowy          
Miejscowość          
Gmina          
Województwo   
Ulica    
Nr domu/nr lokalu   
Telefon lub adres email   
Stosunek świadka do osób, wobec których są podejmowane działania w ramach procedury „Niebieskie Karty” (np. członek rodziny, osoba obca)1)
    

XI.  DZIAŁANIA                INTERWENCYJNE PODJĘTE         WOBEC       OSOBY          STOSUJĄCEJ

PRZEMOC DOMOWĄ  (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

DziałanieOsoba 1 stosująca przemocOsoba 2 stosująca przemoc
Badanie na zawartość alkoholu (wynik)  
Doprowadzenie do wytrzeźwienia  
Doprowadzenie do policyjnego pomieszczenia dla osób zatrzymanych na podstawie art. 15a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r.  poz. 171, z późn. zm.)  
na podstawie art. 244 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1375, z późn. zm.)  
Zatrzymanie w izbie zatrzymań jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej  
Powiadomienie organów ścigania  
Wydanie nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia  
Wydanie zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia  
Zakaz zbliżania się osoby stosującej przemoc domową do osoby dotkniętej taką przemocą na określoną w metrach odległość  
Zakaz kontaktowania się z osobą dotkniętą przemocą domową  
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc na terenie szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej i artystycznej, do których uczęszcza osoba dotknięta przemocą domową  
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc w miejscach pracy osoby doznającej przemocy domowej  
Zawiadomienie komórki organizacyjnej Policji, właściwej w spawach wydawania pozwolenia na broń, o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty”  
Odebranie broni palnej, amunicji oraz dokumentów potwierdzających legalność posiadania broni  
Poinformowanie                 o                    prawnokarnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej  
Inne (wymień jakie?)  

XII.   DZIAŁANIA               INTERWENCYJNE PODJĘTE         WOBEC       OSOBY          DOZNAJĄCEJ

PRZEMOCY DOMOWEJ   (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

DziałanieOsoba 1 doznająca przemocyOsoba 2 doznająca przemocyOsoba 3 doznająca przemocy
Udzielono pomocy ambulatoryjnej   
Przyjęto na leczenie szpitalne   
Wydano zaświadczenie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała    
Zapewniono schronienie w placówce całodobowej   
Zabezpieczono małoletniego w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia   
Powiadomiono sąd rodzinny o sytuacji małoletniego   
Przekazanie formularza „Niebieska Karta – B”    
Inne (wymień jakie?)   

XIII. DODATKOWE INFORMACJE 

XIV.WSZCZĘCIE PROCEDURY „NIEBIESKIE KARTY” NASTĄPIŁO PRZEZ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Pracownika socjalnego jednostki organizacyjnej pomocy społecznej 
Funkcjonariusza Policji 
Żołnierza Żandarmerii Wojskowej 
Pracownika socjalnego specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej 
Asystenta rodziny 
Nauczyciela 
Osobę wykonującą zawód medyczny, w tym lekarza, pielęgniarkę, położną lub ratownika medycznego 
Przedstawiciela gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych 
Pedagoga, psychologa lub terapeutę, będących przedstawicielami podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej 

……………………………………………………………………………………….

                                                                                                     imię i nazwisko oraz

czytelny podpis osoby wypełniającej

 formularz „Niebieska Karta – A”                           ……………………..……………………………………………………………

(data wpływu formularza, podpis członka Zespołu Interdyscyplinarnego)

1)wpisać właściwe

2)numer PESEL wpisuje się, o ile danej osobie numer taki został nadany. W przypadku braku numeru PESEL jest konieczne podanie innych danych identyfikujących osobę

3)podkreślić rodzaje zachowańZałącznik 7  do „Procedury Niebieskiej karty”

Załącznik nr 4

„NIEBIESKA KARTA – B”

INFORMACJA DLA OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ

Co to jest procedura „Niebieskie Karty”?

Są to różne działania podejmowane w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania przemocy domowej na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Celem procedury „Niebieskie Karty” jest zatrzymanie przemocy domowej i udzielenie pomocy i wsparcia Tobie i Twoim najbliższym. Na skutek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” informacja dotycząca Twojej sytuacji zostanie przekazana do grupy diagnostyczno-pomocowej. Więcej informacji na temat dalszych działań uzyskasz podczas spotkania z członkami tej grupy, na które zostaniesz zaproszona/(y). W trakcie procedury członkowie grupy będą kontaktować się      także  z osobą, która przemoc stosuje.

Co to jest przemoc domowa?

Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

a)   narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia, 

b)   naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, 

c)   powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienia lub krzywdę, 

d)   ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej, 

e)   istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Kto może być osobą doznającą przemocy domowej?

a)      małżonek, także w przypadku, gdy małżeństwo ustało lub zostało unieważnione, oraz jego wstępni (np. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), zstępni (np. dzieci, wnuki, prawnuki), rodzeństwo i ich małżonkowie, 

b)      wstępni i zstępni oraz ich małżonkowie, 

c)      rodzeństwo oraz ich wstępni, zstępni i ich małżonkowie,          

d)      osoba pozostająca w stosunku przysposobienia i jej małżonek oraz ich wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie, 

e)      osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości we wspólnym pożyciu oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie, 

f)       osoba wspólnie zamieszkująca i gospodarująca oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie, 

g)      osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości w trwałej relacji uczuciowej lub fizycznej niezależnie od wspólnego zamieszkiwania i gospodarowania,  h) małoletni.

Najczęstsze formy przemocy domowej:

Przemoc fizyczna: bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne.

Przemoc psychiczna: izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie                         i inne. 

Przemoc seksualna: zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne.

Przemoc ekonomiczna: niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, zaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie i inne. 

Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej: wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają i inne. 

Inny rodzaj zachowań: zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne.

WAŻNE

Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia swoich bliskich. Jeżeli Ty lub ktoś  z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy domowej, nie wstydź się prosić o pomoc.

Wezwij Policję,dzwoniąc na numer alarmowy 112. Prawo stoi po Twojej stronie! 

Masz prawo do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy domowej do Prokuratury, Policji lub Żandarmerii Wojskowej.

Możesz także zwrócić się po pomoc do podmiotów i organizacji realizujących działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.

Pomogą Ci:

Ośrodki pomocy społecznej – w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych.

Powiatowe centra pomocy rodzinie – w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym lub udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.

Ośrodki interwencji kryzysowej i Ośrodki wsparcia – zapewniając schronienie Tobie  i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, udzielą Ci pomocy i wsparcia w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, a także opracują plan pomocy.

Specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej – zapewniając bezpłatne całodobowe schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, oraz udzielą Ci kompleksowej, specjalistycznej pomocy w zakresie interwencyjnym, terapeutyczno-wspomagającym oraz potrzeb bytowych.

Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem – zapewniając profesjonalną, kompleksową i bezpłatną pomoc prawną, psychologiczną, psychoterapeutyczną i materialną.

Sądy opiekuńcze – w sprawach opiekuńczych i alimentacyjnych. 

Placówki ochrony zdrowia – np. uzyskać zaświadczenie lekarskie o doznanych obrażeniach.

Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych – podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.

Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej – w zakresie uzyskania pomocy prawnej.

Wykaz placówek funkcjonujących na Twoim terenie, udzielających pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy domowej 

Uwaga: (dane wprowadzają specjaliści szkolni lub osoba, która wszczyna procedurę):     

Lp.Nazwa instytucji/organizacjiAdres instytucji/organizacjiTelefonAdres e-mail
     
     
     
     

Możesz zadzwonić do:

■               Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” tel.

800 12 00 02 (linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 1800–2200 można rozmawiać  z konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 1800–2200 w języku rosyjskim. Dyżur prawnytel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 1700–2100) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 1800–2200). Poradnia emailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info. Członkowie rodzin z problemem przemocy i problemem alkoholowym mogą skonsultować się także przez SKYPE: pogotowie.niebieska.linia ze specjalistą z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – konsultanci posługują się językiem migowym.

§ Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym. 

     Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 930 do 1530, od godz. 1530 do 930 włączony jest automat).

Author: admin