Czego nie wiesz o autyzmie, a co na zawsze może zmienić Twoje postrzeganie tego zaburzenia rozwoju?
- Autyzm to zespół cech, które utrudniają budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi i sprawiają, że ludziom trudniej jest odnaleźć się w różnych sytuacjach społecznych.
- Autyzmu powoduje trudności zarówno w kontaktach społecznych, jak i w uczeniu się oraz postrzeganiu otoczenia.
- ONZ uznaje autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS.
- W Polsce zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozowane są u jednego dziecka na około 150 – jako że autyzm należy do tzw. chorób cywilizacyjnych, ta liczba stale rośnie.
- Mimo, iż wraz ze wzrostem ilości diagnozowanych osób, wzrasta również wiedza na temat przyczyn, objawów i metod terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, świadomość społeczna na jego temat jest wciąż niewystarczająca.
Symptomy autyzmu:
- Autyzm to zespół cech, które utrudniają budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi i sprawiają, że ludziom trudniej jest odnaleźć się w różnych sytuacjach społecznych.
- Autyzmu powoduje trudności zarówno w kontaktach społecznych, jak i w uczeniu się oraz postrzeganiu otoczenia.
- ONZ uznaje autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS.
- W Polsce zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozowane są u jednego dziecka na około 150 – jako że autyzm należy do tzw. chorób cywilizacyjnych, ta liczba stale rośnie.
- Mimo, iż wraz ze wzrostem ilości diagnozowanych osób, wzrasta również wiedza na temat przyczyn, objawów i metod terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, świadomość społeczna na jego temat jest wciąż niewystarczająca.
- Brak lub niekonsekwentna reakcja na imię i wydawane polecenia.
- Niedostateczne wykorzystywanie komunikacji niewerbalnej w celu regulowania interakcji społecznych.
- Niedostateczny rozwój relacji rówieśniczych.
- Osłabiona tendencja do komunikowania się.
- Zaburzenia rozwoju mowy.
- Ograniczona umiejętność zabawy naśladującej role społeczne.
- Zabawa samotna.
- Przedłużający się okres zabaw o charakterze sensomotorycznym.
- Mała spontaniczność i różnorodność w zakresie organizacji czasu wolnego.
- Wyizolowanie i nieadekwatne do wieku zainteresowania.
- Sztywne przywiązanie do schematów i niefunkcjonalnych czynności rutynowych.
- Niechęć do zmian.
- Manieryzmy ruchowe.